Stockholm Basketdistriktsförbunds årsmöte är det högsta beslutande organet inom StBDF. Under detta möte väljs styrelsens ordförande, ledamöter samt valberedning. Alla medlemsföreningar inom StBDF besitter en röst vardera på årsmötet.  Årsmötet hålls årligen i mars månad.

Stockholm Baskets årsmöte 2020 äger rum den 24:e mars kl 18.00 på Quality Hotel Globe.

Alla viktiga handlingar som är intressanta för dig som medlem finns tillgängliga senaste tre veckor före årsmötet, på hemsidan (sidan ”Årsmöte”).

Din förening kan lämna förslag (motioner) som ska behandlas på årsmötet (senast 31 januari årligen lämnas det till styrelsen). Varje förening inom Stockholms Basketdistriktsförbund har ett ombud med på årsmötet, som också har rösträtt. Om du aldrig varit på ett årsmöte så kommer du att vid ett beslut höra hela församlingen utbrista i exempelvis ett JA när det är dags för beslut. Det kallas för bifallsrop. På årsmötet vinner det förslag som får flest röster.

Ett beslut som fattas på årsmötet ska sedan verkställas av styrelsen och kansliet under kommande år. Årsmötet får också ta del av ekonomin, övergripande information om verksamheten, samt se hur plan ser ut framåt för verksamhet och ekonomi. Årsmötet fattar också beslut om att bevilja styrelsen ansvarsfrihet, enkelt beskrivet att räkenskaperna är skötta på ett korrekt sätt.

Förutom inkomna motioner, röstar årsmötet fram representanter till styrelsen, ordförande, revisorsuppdrag och valberedning, för kommande år. Valberedningen har till uppgift att ta fram förslag på kandidater som nomineras, genom att söka kandidater eller genom förslag från medlemsföreningarna.

När årsmötet beslutat vilka som ska ingå i styrelsen, har de också gett styrelsen mandat att besluta om verksamheten för kommande år. Efter årsmötet hålls ett s.k. konstituerande möte, där den nya styrelsen beslutar vilka som ska ha firmateckning och fördelar övriga ansvarsroller inom gruppen.

Nu har verksamheten ett år framför sig att jobba mot de mål och beslut som årsstämman beslutat om, fram till nästa årsmöte när året ska utvärderas på nytt, nya riktningar ska tas fram och nya personer kan väljas in i styrelsen.